Voor ouderenorganisatie ANBO is het terugdringen van het woningtekort onder senioren een belangrijke prioriteit. Een oplossing is dat senioren hun bestaande woning aanpassen zodat ze niet hoeven te verhuizen. De organisatie heeft daarom een paar jaar geleden geholpen met de ontwikkeling van de blijverslening, vertelt directeur-bestuurder Liane den Haan. Dit is een hypotheek of consumptief krediet die gemeenten via het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting kunnen aanbieden aan senioren.
Weinig gebruik blijverslening
“Voor mensen is dat een hele mooie oplossing om aanpassingen in huis te realiseren als ze dat zelf niet kunnen betalen”, zegt Den Haan. De mate waarin de blijverslening wordt omarmd valt haar echter tegen. “Wat me opvalt is dat heel weinig gemeenten deze proactief aanbieden aan hun burgers. Er zijn nu maar tachtig gemeenten die eraan meedoen terwijl het gemeenten in principe niks kost. Dat is echt frustrerend.”
De mogelijkheden voor senioren om hun hypotheek te verhogen zijn afgelopen jaren verruimd. Senioren die een hypotheek niet kunnen krijgen op hun inkomen, kunnen die met een werkelijke lastentoets toch krijgen. Den Haan ziet alleen dat veel hypotheekaanbieders terughoudend zijn. “Niet alle hypotheekaanbieders zijn heel enthousiast om extra hypotheek te geven voor woningaanpassing. Veel aanbieders doen dat niet.”
Blijverslening onvoldoende duidelijk
Michiel Meijer, algemeen directeur van Van Bruggen Adviesgroep herkent de kritiek. “Het is gewoon onvoldoende duidelijk wat het precies inhoudt”, zegt hij over de blijverslening. “Ik denk dat je ziet dat dit onvoldoende onder de aandacht is gebracht en dat adviseurs het zich onvoldoende eigen hebben gemaakt. Daardoor wordt er in de spreekkamer door de consument ook nooit naar gevraagd.”
Als het gaat om het uitbreiden van de opties voor senioren, vindt Meijer dat hypotheekaanbieders wel grote stappen hebben gezet. “In het verleden was de enige optie het verhogen van de hypotheek op het inkomen. Dat is veranderd. Ik vind het een groot compliment waard aan een aantal aanbieders en NHG dat er voldoende keuze-instrumenten zijn.”
Tegelijkertijd ziet hij wel dat adviseurs zichzelf vaak onnodig beperken. Door de drukte op de hypotheekmarkt nemen ze soms te weinig tijd. “Ze kijken sneller naar een standaardoplossing. Als senioren daardoor zeggen ‘als dit alles is wat ik kan financieren, dan betaal ik het wel uit eigen middelen’ is dat natuurlijk doodzonde.”
Samen optrekken
Meijer denkt dat het goed zou zijn als de verschillende partijen samen zouden optrekken om daarin verandering te brengen. “De meeste senioren zijn online actief. We zouden in de ANBO-omgeving een platform kunnen lanceren waar ze kennis kunnen ophalen en kunt chatten of bellen met een adviseur. Dat zou wat mij betreft door alle partijen kosteloos aangeboden kunnen worden. Wij als adviseurs zouden daar met ANBO en hypotheekaanbieders best een mooie rol kunnen spelen. Dat lijkt me hartstikke leuk.”