Helft woningeigenaren vreest voor betaalproblemen

28 oktober 2024 Leestijd ± 2minuten
Helft woningeigenaren vreest voor betaalproblemen

Bijna de helft van de woningeigenaren met een hypotheek verwacht de komende 12 maanden moeite te hebben met het betalen van de woonlasten. Dit blijkt uit de nieuwste Woonlastenmonitor van NHG, die twee keer per jaar inzicht biedt in de financiële situatie en zorgen van woningbezitters met een hypotheek in Nederland. 

Bijna 1 op 2 (45%) verwacht de komende 12 maanden moeite te krijgen met essentiële kosten voor onder andere hypotheek, energie, verzekeringen en woningonderhoud. 115.000 woningeigenaren vrezen zelfs voor grote betalingsproblemen. Een derde van de woningeigenaren geeft aan dat hun huidige inkomen nauwelijks voldoende is, of zelfs niet genoeg om alle kosten en vaste lasten te betalen. 

Hoewel er op dit moment weinig sprake is van betalingsachterstanden, nemen woningeigenaren wel maatregelen om hun woonlasten te kunnen dragen. Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart (23%) van de woningeigenaren meer is gaan werken. Een half jaar geleden stelde nog 7% van de huiseigenaren meer te moeten gaan werken om de lasten te kunnen betalen. Inmiddels bespaart ruim de helft (56%) op uitgaven, waarvan het meest op energiekosten. 

Ernst van de situatie 

Slechts 52% van de woningeigenaren verwacht helemaal geen moeite te krijgen met het betalen van de woonlasten. Carla Muters, voorzitter van de Raad van Bestuur bij NHG, wijst op de ernst van de situatie: “Veel woningeigenaren maken zich zorgen over de betaalbaarheid van hun woonlasten. Deze zorgen zijn groter dan wordt gedacht en de impact van financiële zorgen op je gezondheid zijn enorm.”  

Muters roept de overheid en de financiële sector op om nauw te blijven samenwerken: “Het doel is om woningeigenaren die in de problemen dreigen te komen, gezamenlijk beter te ondersteunen.” 

Bij financiële moeilijkheden zoekt slechts 2 op de 3 woningeigenaren hulp bij een financieel specialist. NHG roept marktpartijen daarom op om data te delen en zo woningeigenaren te kunnen blijven ondersteunen. Consumenten worden opgeroepen om bij dreigende betaalproblemen tijdig in gesprek te gaan met de hypotheekverstrekker of professioneel advies in te winnen.  

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.