‘Hypotheekadviseur was niet mijn droombaan. Ik wist gewoon niet wat ik wilde’

25 september 2024 Leestijd ± 3minuten
‘Hypotheekadviseur was niet mijn droombaan. Ik wist gewoon niet wat ik wilde’

Charlotte van de L'isle werkt sinds 2015 met een tussenpoos van 1,5 jaar bij De Hypotheker. Ze verwacht dat door technologie haar werk in de toekomst efficiënter zal worden waardoor ze tijdens een klantgesprek sneller tot de kern kan komen.  

Hoe lang werk je al als hypotheekadviseur?   

Ik ben nu bijna vier jaar hypotheekadviseur. Na een mbo-opleiding twijfelde ik of ik zou gaan starten met een hbo-opleiding. Uiteindelijk besloot ik toch te gaan werken. Ik wist alleen nog niet wat ik precies wilde doen. Bij De Hypotheker zochten ze een assistente. Ik ken het wereldje omdat mijn familie een achtergrond heeft in de makelaardij en hypotheken, dus ik had ongeveer een idee wat ik ervan kon verwachten. Toch leerde ik pas tijdens mijn werk als assistente echt wat je als hypotheekadviseur allemaal doet.   

Hoe ontdekte je dat dit vak bij je paste?   

In het begin was het niet mijn droom om hypotheekadviseur te worden. Ik wist gewoon niet goed wat ik wilde. Toen ik eenmaal bezig was, ontdekte ik dat ik werken met cijfers en klantcontact heel leuk vond. Je bent niet alleen maar bezig met hypotheekaanvragen, maar ook met het financiële welzijn van je klanten. Geen enkel dossier is hetzelfde. Je helpt starters die hun eerste huis willen kopen, maar je krijgt ook te maken met klanten in complexe situaties, zoals een scheiding. Die combinatie van mensen helpen en de focus op cijfers maakt het werk voor mij heel leuk.  

Waarom denk je dat dit vak niet meteen populair is onder jongeren?   

Jongeren hebben vaak geen idee wat het vak als hypotheekadviseur inhoudt en denken misschien dat het saai is. Ze zijn zelf nog niet bezig met het kopen van een huis, dus ze hebben geen beeld van wat een hypotheekadviseur doet. Daarnaast bestaat er geen echte opleiding tot hypotheekadviseur. Daardoor weten jongeren niet zo goed dat deze baan een mogelijkheid voor ze is.    

Bouw je ook relaties op met klanten?   

In het begin bouw je langzaam een klantenbestand op. Nu ik bijna vier jaar hypotheekadviseur ben, merk ik dat klanten terugkomen voor advies. Vaak hebben ze eerder hun hypotheek bij mij afgesloten en zitten ze nu in een nieuwe levenssituatie, zoals een scheiding, of ze willen een nieuwe woning aankopen met een partner. Je bouwt een vertrouwensband op en dat vind ik leuk aan het werk.  

Zie je veel veranderingen door de komst van technologie in je vakgebied?   

Ja, technologie speelt een steeds grotere rol. Ik verwacht dat ons werk efficiënter wordt. Administratieve taken zullen worden geautomatiseerd, zoals het opstellen van het adviesrapport. Dat is nu nog veel handwerk, maar in de toekomst zal dat waarschijnlijk een stuk soepeler gaan. Klanten zullen vooraf meer gegevens moeten invullen, waardoor we tijdens het gesprek sneller tot de kern kunnen komen.  

In eenvoudige situaties, zoals een starter die een huis wil kopen zonder al te veel complicaties, zal technologie ook wel een volledige hypotheekaanvraag kunnen afhandelen. Maar in complexe situaties, zoals echtscheidingen of bij een ondernemer, blijft persoonlijk advies belangrijk.   

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.