Hoewel er dagdagelijks mensen uit elkaar gaan, blijft het lastig om aandacht te krijgen voor het onderwerp ‘scheiden’. Ik ondervond het afgelopen week weer aan den lijve, toen ik werd geïnterviewd bij BNR.
Groot werd er gekopt “Hypotheekadviseurs praten te weinig over scheidingen”. Tsja, als dat het probleem was, dan was het natuurlijk snel opgelost. Het is waar, dat uit het MUNT-onderzoek blijkt dat slechts een kwart van de hypotheekadviseurs de mogelijke scheiding meeneemt in het adviesgesprek. Maar, dat wil dus niet zeggen dat dit aan de hypotheekadviseur ligt. Soms en misschien wel vaak, is het simpelweg heel lastig om dit onderwerp überhaupt aan te kunnen snijden bij de klant.
Hoeveel weerstand het onderwerp alleen al kan oproepen, maakte ik dus mee in dat interview bij BNR. Het gesprek over scheiden begon met de vraag “Waarom moeten hypotheekadviseurs het hierover hebben, dat is toch privé?” Ja, natuurlijk zijn scheiden of relatiebeëindiging een privé beslissing. Ik snap ook dat niet iedereen zin heeft om het hier over te hebben. Toch is het een heel reëel risico en het is maar beter om er op voorbereid te zijn. Of zou u zomaar in een (huwelijks-)bootje stappen zonder reddingsvest wanneer de kans 33 procent is dat de boot zinkt?
Ondanks dit soort argumenten blijft het knokken voor de juiste aandacht. Tot er uit een ietwat onverwachte hoek ineens een medestander opdook. De belastingdienst. Ja echt, de fiscus maakt zich ook nogal zorgen over onwetendheid omtrent het onderwerp scheiden. Met name over het aantal fouten dat wordt gemaakt bij de aangifte door (pas-)gescheiden stellen. Fouten die kunnen leiden tot enorme naheffingen en alle financiële ellende van dien. De belastingdienst start nu pro-actief een campagne om mensen beter voor te lichten.
Scheiden is en blijft aan de orde van de dag. Het is ook een feit dat veel mensen er liever niet over nadenken, laat staan zich erop voorbereiden. Met deze realiteit moeten u en ik dagelijks werken. Wat mij betreft mag dat iets makkelijker worden, ook in het belang van de consument. Op een manier dat de klant de boodschap wél wil aanhoren.
Ik denk dat de campagne van de belastingdienst hierbij alvast een steun is. Hoe vaker een onderwerp onder de aandacht komt, hoe sneller mensen zich er bewust van worden. Verder pleit ik ervoor om een ‘scheiden en relatiebeëindiging’ standaard op te nemen in het lijstje met life events dat sowieso moet worden besproken volgens de WFT hypothecair. Dus, ‘scheiden’ gewoon opnemen in het life events-lijstje van overlijden, werkloosheid en arbeidsongeschiktheid. Dat zou het onderwerp wel eens een stuk minder beladen kunnen maken. Het is ‘gewoon’ een van de zaken die bij het leven kan horen, en waar mensen maar beter op voorbereid kunnen zijn.