Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH) moet een stuk bekender worden onder consumenten. Dat is het doel van Maria Silveira, die sinds september directeur is van SEH. “De consument moet weten dat er een groep adviseurs is die zich wél jaarlijks blijft opleiden.”
Volgens Silveira heeft de komst van de Wft bijgedragen aan een lagere kwaliteit van hypotheekadvies in Nederland. “Adviseurs hoeven zich wettelijk slechts eens per drie jaar bij te scholen. Dit toetsmoment is onvoldoende om bij te blijven met de snel veranderende en complexer wordende wet- en regelgeving rondom hypotheken. Hierdoor bestaat het risico dat sommige adviseurs achterlopen.”
“Ja. Begrijp mij niet verkeerd, het is goed dat de Wft is ingevoerd. De wet reguleert dat er een minimale basiskennis moet zijn ten aanzien van advies in de sector. Het opkrikken van de kwaliteit van het advies is ook gelukt op bijvoorbeeld het gebied van assurantieadvies. Als je het hebt over complex financieel advies, heeft de Wft ervoor gezorgd dat een grote groep adviseurs denkt dat ze er voldoende aan hebben om eens in de drie jaar zichzelf te laten toetsen. Daardoor blijft hun kennis minder up-to-date, wat een negatieve invloed kan hebben op de kwaliteit van het advies. Toch zijn er veel adviseurs die zich wél voortdurend blijven ontwikkelen. Dat is belangrijk voor consumenten om te weten.”
“Daar maak ik me niet geliefd mee bij adviseurs, maar: ja. Ik vind dat de wetgever moet kijken naar hoe het beter kan. Jaarlijks toetsen zorgt ervoor dat de kennis van adviseurs up-to-date blijft.”
“Nee, de contributie is vrij laag bij ons. De kwaliteit van het advies is wat bij ons voorop staat. Ben je SEH-erkend, dan moet je elk jaar aan de jaarlijkse PE-eisen voldoen. Dus jaarlijks bijscholen op het gebied van zowel kennis als vaardigheden. Er zijn ook niet-erkende adviseurs die jaarlijks investeren in opleidingen. Het gaat mij om de intrinsieke motivatie om steeds beter te worden. Als dat is gewaarborgd, ben ik tevreden.”
“Het keurmerk Erkend Financieel Adviseur staat voor kwaliteit, deskundigheid en betrouwbaarheid. Met het SEH-keurmerk kunnen consumenten erop vertrouwen dat hun adviseur voldoet aan strenge eisen en continu werkt aan vakbekwaamheid, waardoor ze verzekerd zijn van deskundige begeleiding bij financiële vraagstukken, nu en in de toekomst.
Het SEH Erkend Financieel Adviseur-logo zou voor consumenten moeten betekenen dat deze adviseur jaarlijks zijn kennis bijwerkt. Om eerlijk te zijn, is dit nog niet bij alle consumenten bekend. Daarom gaan we hier de komende twee jaar actief op inspelen met een gerichte campagne.”
“Bij ons zijn 6000 adviseurs aangesloten. Ik vind dat onze leden best vaker mogen laten zien dat ze erkend zijn. Ze mogen daar trots op zijn en dit uitdragen. Vroeger hing er vaak een tegeltje aan de muur om de erkenning zichtbaar te maken. Tegenwoordig is het juist belangrijk dat adviseurs deze trots ook online laten zien.”
“Adviseurs krijgen een andere rol. Verdergaande digitalisering en het gebruik van brondata gaat veel ten goede veranderen, ook mogelijke ontwikkelingen op fiscaal gebied zoals het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek zullen op termijn een grote impact hebben. Nu heeft een consument een adviseur nodig om de sleutels van z’n droomhuis te krijgen en de hypotheekrenteaftrek te behouden. Een adviseur moet straks z’n meerwaarde kunnen uitleggen en veel breder gaan kijken dan alleen hypotheekadvies.”
“Wanneer we naar de sector kijken, valt op dat deze vergrijst. Deze trend zien we ook terug in ons eigen ledenbestand. Het aantal adviseurs dat de sector verlaat, is ook hoger dan de instroom van nieuwe adviseurs. Het wordt een steeds grotere uitdaging binnen de financiële sector om voldoende nieuwe adviseurs te vinden en hen goed op te leiden. Ons werk is leuk, sexy, interessant, innovatief, en biedt volop kansen. Dat is nog niet bij iedereen bekend, vooral niet bij schoolverlaters. Hoe kunnen we samen – intermediairs, SEH, opleiders, geldverstrekkers – laten zien dat het vak leuk en aantrekkelijk is?”
“Als alle financieel adviseurs op hun LinkedIn zouden vertellen hoe mooi het vak is, dan zou dat al veel schelen. We moeten daarnaast sectorbreed optrekken: op bezoek bij scholen, gastcolleges geven, misschien zelfs campagnes op sociale media. Anders zijn er straks nauwelijks adviseurs over.”
Maria Silveira is directeur van Stichting Erkend Hypotheekadviseur. Ze is geboren en getogen in Recife, Brazilië, waar ze ondernemer was. Ze woont sinds 2001 in Nederland. Na een studie marketingmanagement werkte ze van 2006 tot 2017 bij ABN Amro, onder meer als ‘adviseur hypotheek, inkomen en vermogen’. Ze maakte de overstap naar Veldsink Advies (‘Daar kreeg mijn carrière pas echt een vlucht’) waar ze de afgelopen twee jaar in het management eindverantwoordelijk was voor ongeveer dertig kantoren.