“Het is vooral belangrijk dat hypotheekadviseurs hierin transparant zijn”, vindt Robert van der Hoeven van Hypotheekshop Voorburg. Hij ziet dat klanten in eerste instantie vooral geïnteresseerd zijn in een lage rente, maar legt ze daarna ook uit waarom de hypotheek met de laagste rente niet altijd de beste match is.
“De daglijst met rentes zet ik altijd eerst open op mijn scherm”, vertelt Van der Hoeven. “Daarna stel ik mijn klanten een paar vragen over hun persoonlijke situatie: verwachten ze misschien binnenkort een schenking, of een erfenis? Of zijn ze van plan om binnen een paar jaar weer te verhuizen?” Door dit soort vragen komt Verhoeven samen met zijn klant uit op enkele scenario’s. “Daarmee kan ik dan uitleggen waarom de ene hypotheek beter past dan de andere.”
Volgens Van der Hoeven zijn het vooral jonge mensen die zich nog wel eens blindstaren op lage rentes. “Dat geeft niet, ik leg het ze wel uit. Verder snap ik wel waarom het in de media vooral draait om de lage rente: praten over mogelijke risico’s is nu eenmaal minder sexy dan een laag rentepercentage.”
Persoonlijk duurzame hypotheek
Ook Erwin Klein van het Reeuwijkse Klein & Partners ziet dat veel van zijn klanten vooral bezig zijn met de lage rente en de voorwaarden links laten liggen. “Lage rentes zijn ook een goed selling point, hoewel de rentes uiteindelijk wel dicht bij elkaar liggen.”
Naast de voorwaarden, kijkt Klein met zijn klanten ook naar de historie van een geldverstrekker. Het is volgens hem belangrijk dat mensen een ‘persoonlijk duurzame hypotheek’ afsluiten. “Dat kan niet bij geldverstrekkers die alleen maar gericht zijn op één specifiek type hypotheek. Daar is een verhuisregeling vaak al lastig en dat kan mensen bakken met geld kosten op termijn.”
In tweede instantie praten over rente
“Een hypotheek moet meegroeien met de persoonlijke situatie van mensen en geldverstrekkers mogen eerst bewijzen dat ze dat ook kunnen bieden”, vindt Klein. Nieuwe partijen, hoe laag hun rente soms ook is, laat Klein eerst links liggen. “Natuurlijk doe ik dat in overleg met de klant en zo raken we in gesprek over hun wensen en welke voorwaarden daar bij passen.”
Alles passeert de revue bij Klein, van risico's zoals het eventueel vervallen van de NHG als iemand straks naar een duurdere woning verhuist tot vervroegde aflossingen. “Daarna kunnen we ook nog kijken naar de rente, maar dat doen we dus pas in tweede instantie. De duurzaamheid van de aanbieder en een uitgebreid pakket met mogelijkheden zijn de kern van een goed advies.”