Laat je (niet) verrassen
Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op verrassingen. Maar dat ik na al die jaren in de financiële wereld nog steeds perplex kan staan van sommige dingen, is op z’n minst, nou ja… verrassend.
MUNT Hypotheken lanceert vandaag het kennisplatform Hypotheekleek.nu. De (online) behoefte van consumenten aan toegankelijke en begrijpelijke hypotheekinformatie is groot, terwijl de markt voornamelijk commerciële informatie verstrekt. Met de lancering van het platform komt de Haagse hypotheekaanbieder tegemoet aan deze consumentenbehoefte. Britt Dekker is als ‘sympathieke leek’ het boegbeeld van het nieuwe initiatief.
MUNT Hypotheken maakt vanaf de introductie op de Nederlandse markt hypotheken zo eenvoudig mogelijk. “De basis voor ons succes is altijd geweest dat we heel scherp luisteren naar de behoefte van zowel de consument als de adviseur. Vanuit dit perspectief ligt er een schat aan informatie op het internet”, verklaart Ellen Hensbergen, directeur van MUNT Hypotheken. “Door openbare informatie op onder andere social media te monitoren en te analyseren weten we dat er een grote mismatch is tussen de informatiebehoefte van de consument en de informatie die wordt gegeven door de geldverstrekkers. Met Hypotheekleek willen we dit patroon definitief doorbreken.”
Lifetime product
Op Hypotheekleek vindt de bezoeker allerlei video’s en artikelen, die per fase zijn ingedeeld. Consumenten die zich nog aan het oriënteren zijn, krijgen uitgelegd waar op wordt gelet bij het aanvragen van een hypotheek en hoe de berekening van de hypotheek tot stand komt. In de tweede fase wordt de consument begeleid in zijn zoektocht naar een huis. De derde fase richt zich op consumenten die een hypotheek willen afsluiten en daarvoor een adviseur zoeken of naar extra informatie op zoek zijn.
“We willen Hypotheekleek in de toekomst neerzetten als kennisportaal dat relevant is voor iedereen die iets met een hypotheek van doen heeft”, licht Hensbergen toe. “Consumenten kunnen zich hier alvast inlezen, bijvoorbeeld als voorbereiding op het gesprek met de hypotheekadviseur.”
Begrijp me niet verkeerd, ik ben dol op verrassingen. Maar dat ik na al die jaren in de financiële wereld nog steeds perplex kan staan van sommige dingen, is op z’n minst, nou ja… verrassend.
Twee miljoen Nederlanders hebben een aflossingsvrije hypotheek. Een deel verwacht in de problemen te komen als het moment voor aflossing daar is. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB) waarschuwen voor een mogelijk drama. Maar volgens financieel adviseur Paul van der Kwast loopt het niet zo’n vaart.
Ook dit jaar ging het er weer heet aan toe bij de enige echte kennistest op Kop-Munt. Er werden hersens gekraakt en sommige deelnemers zochten naar ‘creatieve oplossingen’. Uiteindelijk is er één winnaar die doodkalm de rest achter zich heeft gelaten: Ron IJpelaar uit Waalwijk. Terwijl hij geniet van zijn overwinning met een goed glas champagne en taart mogen wij hem een paar vragen stellen.
Meer vraag naar maatwerk en meer aandacht voor bestaande klanten. Dylan Dresens van FlexFront denkt dat automatisering de adviseur helpt om op deze ontwikkelingen in te springen. Dresens pleit er ook voor om het proces bij beheersituaties, zoals een scheiding, veel soepeler te laten verlopen.