Dat de coronacrisis impact heeft op de hypotheekadviseur is geen verrassing. Niet alleen de fysieke werkomgeving is voor velen veranderd, ook werkinhoudelijk ziet de wereld er ineens anders uit. MUNT Hypotheken onderzocht via een enquête onder 232 adviseurs wat die impact precies inhoudt. Wat is er veranderd, welke uitdagingen zijn er en wat verwachten de adviseurs voor de toekomst?
Helft van de adviseurs heeft het drukker dan ooit
De hypotheekadviseurs zien het effect van de coronacrisis overduidelijk terug in hun werkdruk. Maar liefst 49% van de respondenten geeft aan dat ze het nog nooit zo druk hebben gehad als nu. Bij 35% is de werkdruk min of meer gelijk gebleven en 13% ziet het werk juist afnemen. De druk neemt vooral toe doordat klanten de hypotheekrente zien stijgen en daardoor hun bestaande hypotheek willen oversluiten. Een andere oorzaak die genoemd wordt, is dat al het werk door de maatregelen nu meer tijd kost dan voorheen. Overigens verwacht het grootste deel van de ondervraagden (47%) dat de werkdruk de komende tijd weer afneemt. 42% denkt dat de huidige werkdruk nog wel een tijdje aanhoudt.
85% heeft aanpassingen ook op de werkplek doorgevoerd
Ruim de helft van de ondervraagden (51%) werkt op dit moment vanuit een kantoor. Dat zijn zowel zelfstandigen met een kantoor aan huis, als adviseurs die maatregelen hebben genomen om met collega’s op kantoor te kunnen blijven werken. 85% van alle adviseurs geeft aan dat ze aanpassingen hebben gedaan op hun werkplek. Bij de adviseurs die vanuit huis werken, gaat dat vooral om het (her)inrichten van de fysieke werkplek en het installeren van de juiste software om op afstand te kunnen communiceren. Op advieskantoren met collega’s zijn de werkplekken ruimer opgezet en in sommige gevallen afgebakend met plexiglas.
Weinig adviesgesprekken nog face-to-face
Veel adviseurs vinden het prettig om de klant in levende lijve aan te kunnen kijken tijdens een adviesgesprek. Toch kiest in totaal 80% van de ondervraagden er nu voor om de meeste adviesgesprekken telefonisch (44%) of via videobellen (36%) te doen. Slechts 16% heeft (ook) nog face-to-face-contact met de klant. Als nadeel van dit advies op afstand wordt vaak aangehaald dat het lastiger is om bepaalde kennis goed over te dragen. Ook laat de techniek het bij de klant nog weleens afweten, waardoor gesprekken moeilijk verlopen of zelfs worden afgebroken.
Overigens geeft ruim 20% van de adviseurs aan ook na de corona crisis gebruik te blijven maken van advies op afstand. Met name bij kortere gesprekken, zoals bijvoorbeeld bij een verlenging van de rentevaste periode of het doornemen van het adviesrapport.
‘Hypotheekrente zal stijgen, aantal woningverkopen omlaag’
Naar het exacte effect van de crisis op de hypotheekmarkt blijft het voorlopig gissen. De overgrote meerderheid van de adviseurs (62%) verwacht wel dat de hypotheekrente gaat stijgen. Ruim een kwart denk dat de rente min of meer gelijk blijft en 5% verwacht zelfs een daling. Daarnaast denkt ruim 60% dat het aantal oversluitingen in de komende periode gaat toenemen. Bijna de helft voorspelt dat er minder woningen aangekocht zullen worden. Zo’n 1 op de 5 adviseurs denkt dat er weinig binnen de hypotheekmarkt gaat veranderen.
Conclusie: Impact voorlopig vooral merkbaar door een toename in werk
De effecten van de coronacrisis voelt de hypotheekadviseur vooral doordat er meer werk is. Klanten willen hypotheken oversluiten vanwege de stijgende rente en de nieuwe manier van werken kost wat meer tijd. Adviseurs zien als grootste nadeel van deze crisis dat het lastiger is om goed te communiceren met de klant. Ook voor de komende periode verwacht de adviseur nog veel werk. Al neemt het aantal woningaankopen wellicht af, het aantal oversluiters zal nog wel een tijdje hoog blijven of zelfs verder stijgen.