Het emotionele brein wil niet oversluiten
We zien onszelf het liefst als mensen die rationele beslissingen nemen. De werkelijkheid leert echter anders. We kiezen vaak niet voor wat rationeel het beste voor ons is. Kijk maar naar hypotheken.
Driekwart van de Nederlanders oriënteert zich online voor hij een hypotheek afsluit. Dit betekent dat de klant anno 2018 beter voorbereid op een adviesgesprek komt dan twintig jaar geleden. De keerzijde is dat er ook een hoop onbetrouwbare informatie op internet staat en het lastig is om het onderscheid te maken.
In een serie van drie artikelen kijkt Kop-Munt.nl hoe klanten hun weg kunnen vinden in het woud van informatie. In het eerste deel geven we per onderwerp een aantal voorbeelden van onafhankelijke organisaties die consumenten onafhankelijk informeren.
Berekeningen maximale hypotheek
Het maximale leenbedrag is een van de belangrijkste vragen waar huizenzoekers antwoord op willen. Veel hypotheekaanbieders en adviseurs hebben hiervoor een eigen rekenhulp, maar er zijn ook verschillende onafhankelijke partijen die tools aanbieden. Zo biedt de Vereniging Eigen Huis bijvoorbeeld een berekening van de maximale hypotheek op basis van het inkomen en heeft Wijzer in geldzaken, onderdeel van het ministerie van Financiën, een tool die uitgaat van de vraag hoeveel iemand per maand wil uitgeven aan de hypotheek.
Vergelijken van rente en voorwaarden
Overzichten van de rentetarieven zijn online op heel veel plekken te vinden. Ook de Vereniging Eigen Huis (VEH) heeft een dergelijk overzicht, net als de Nationale Hypotheekbond. De Consumentenbond heeft dit ook en biedt daarbovenop ook een vergelijker voor hypotheekvoorwaarden. De vergelijker geeft aanbieders een score op basis van de boeteregels, de offerte en flexibiliteit van de hypotheek. Aanbieders krijgen een cijfer op een schaal van een tot tien.
Fiscale aspecten
De website van de Belastingdienst is heel compleet als het gaat om de voorwaarden om gebruik te kunnen maken van hypotheekrenteaftrek. De bijleenregeling, verplicht aflossen en hoe er wordt omgegaan bij scheiding of overlijden van een partner. De VEH zet elk jaar op een rij wat er verandert aan de regels voor de fiscale behandeling van de hypotheek. Door de complexiteit van de regels, kan dit natuurlijk nooit een vervanging zijn van een adviesgesprek.
Het adviestraject
De AFM biedt veel informatie over het adviestraject. De organisatie legt uit aan welke eisen het advies moet voldoen en heeft een checklist waarmee consumenten zich kunnen voorbereiden op het hypotheekgesprek. De Consumentenbond heeft een meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl, een vergelijker aan voor hypotheekadviseurs en andere adviseurs.
Besparen op de rentelasten
De lage rente is een onderwerp dat veel aandacht krijgt in de media. Daardoor zijn er veel oversluitcheckers en websites die informatie bieden of, en zo ja hoe, consumenten daarvan kunnen profiteren. Ook de VEH en de Consumentenbond bieden dit soort informatie aan. De Nationale Hypotheekbond heeft een tool voor oversluiten en biedt daarnaast standaardbrieven waarmee consumenten een verzoek kunnen doen voor het laten vervallen van risico-opslagen als de woningwaarde is gestegen of er genoeg is afgelost.
Duurzame maatregelen
Milieu Centraal, voor tweederde gefinancierd door de overheid, is een van de aanbieders van onafhankelijke informatie over het financieren van duurzame maatregelen. De website geeft ook informatie over het rendement dat kan worden gemaakt met energiebesparing. De regelingen die er zijn verschillen per gemeente. Met de Energiesubsidiewijzer kan de consument snel zien welke regelingen en leningen er zijn in zijn eigen gemeente. Deze website heeft Milieu Centraal ontwikkeld met RVO, dat onderdeel is van het ministerie van Economische Zaken.
Dit is het eerste deel uit een serie van drie artikelen over online informatie. Deel 2 en 3 gaan over de vraag hoe de consument de betrouwbaarheid van informatie kan beoordelen en over het Keurmerk Objectief Vergelijken.
We zien onszelf het liefst als mensen die rationele beslissingen nemen. De werkelijkheid leert echter anders. We kiezen vaak niet voor wat rationeel het beste voor ons is. Kijk maar naar hypotheken.
Beste adviseur, U zult wel blij zijn geworden van het nieuws twee weken geleden. De overgrote meerderheid van de starters wil onafhankelijk hypotheekadvies. Dat is mooi, want een starter die blij is met uw diensten, zal jarenlang klant blijven.
Het verzamelen en op orde krijgen van alle gegevens is vaak nog een reden dat een hypotheekaanvraag hapert. Digitalisering moet daar een einde aan maken. Een hypotheek in en dag wordt dan mogelijk, denkt Rick Wassenaar van MijnGeldzaken.nl.
Met de interesse voor energiebesparing en zelfs de energieneutrale woning gaat het de goede kant op. Volgens Wigger Verschoor van ThuisBaas neemt dat sterk toe. Minder hard gaat het met de hypotheekfinanciering voor duurzame maatregelen, terwijl de mogelijkheid om hiervoor extra te lenen al jaren bestaat.