MUNT Hypotheken is niet meer weg te denken uit de Nederlandse hypotheekbranche. Wie zijn de werknemers achter MUNT? We laten een aantal bekende en onbekende gezichten aan het woord. Dit keer: Marco Frensch, coördinator Preventief Beheer bij de afdeling Bijzonder Beheer.
Hoe ben je bij MUNT beland?
“Na twaalf jaar hypotheekadvies te hebben gegeven, was ik toe aan een nieuwe uitdaging. Op dat moment werd bij MUNT de afdeling Bijzonder Beheer opgestart, waar ik graag deel van uit wilde maken. Preventief Beheer is een onderdeel van Bijzonder Beheer.”
Wat maakt werken voor Preventief Beheer zo bijzonder?
“Met Preventief Beheer willen we toekomstige betalingsproblemen voorkomen. Er is nog geen sprake van een achterstand maar de klant voorziet mogelijk problemen in het komende jaar. Het doel is om vroegtijdig contact op te nemen met MUNT om samen te onderzoeken wat de beste oplossing voor de klant is. Het is daarom te prijzen als de klant of adviseur vroegtijdig aan de bel trekt. Dat kan variëren van een betaalafspraak of betalingsregeling tot een uitgebreide budgetanalyse en het inzetten van een coach. En dan heb ik het niet alleen over een budget- of jobcoach, als iemand meer hulp kan gebruiken kunnen we ook persoonlijke coaching inzetten. Dat is echt maatwerk.”
Hoe help jij de klant?
“Wij maken onderscheid tussen tijdelijke en permanente oplossingen. In veel gevallen is de klant meer gebaat bij een tijdelijke oplossing, bijvoorbeeld een betalingsregeling, een aflossingspauze of rente pauze of een budget- of jobcoach. Vaak is er sprake van een tijdelijke inkomensdaling, bijvoorbeeld omdat iemand zijn baan is kwijtgeraakt of ziek is geworden.
Wanneer er geen zicht is op verbetering van de situatie van de klant en het inkomen van de klant gestabiliseerd is kunnen we ook permanente regelingen inzetten. Denk hierbij aan het aanpassen van het rentecontract of bijvoorbeeld het omzetten van de hypotheekvorm.
In sommige gevallen is het verkopen van de woning de enige oplossing. Dat is natuurlijk niet de uitkomst waar je op hoopt, maar ook dan zijn we er voor de klant.”
En hoe help je de adviseur?
“Adviseurs kunnen bij ons terecht met vragen als zij een klant hebben gesproken die aangeeft betalingsproblemen te verwachten in verband met een life time-event, of bijvoorbeeld door stijgende vaste lasten door de oplopende rente op de overbruggingshypotheek of een hogere energierekening.
Gelukkig zien we de gevolgen van stijgende energielasten nog niet terug in het aantal achterstanden. Dat kan betekenen dat de klant nog een buffer heeft maar het kan ook betekenen dat de klant op dit moment keuzes maakt in wat hij wel en niet direct betaalt. De komende tijd zullen we hier extra scherp op zijn want hoe eerder we op de hoogte zijn van de eventuele problemen, hoe sneller wij naar een mogelijke oplossing toe kunnen werken.
Via onze site kunnen adviseurs altijd contact met ons opnemen. We geven online ook veel informatie, voor zowel klant als adviseur, over verschillende levensveranderingen en problemen.”
Wat is voor jou een succesverhaal?
“Veel adviseurs brengen goed in kaart wat er gebeurt in geval van overlijden. Dat is een succes op zich. Het komt zelden voor dat er geen rekening is gehouden met dat scenario. Maar als blijkt dat dit niet het geval is, dan denken wij mee in oplossingen om woningbehoud voor de partner mogelijk te maken. We proberen daar zoveel mogelijk de betrokken adviseur bij te betrekken, die kent zijn klant uiteindelijk het beste.
Voor mij is het een succes als de klant het gevoel krijgt dat wij er nu, maar ook later voor hem zijn. En uit ons klanttevredenheidsonderzoek (met een gemiddelde score van +73) kan ik gelukkig alleen maar concluderen dat wij goed bezig zijn en onze werkwijze gewaardeerd wordt, zowel door de klant als door het intermediair.”