‘Probeer altijd een goed beeld van de klantsituatie te krijgen en haak niet te snel af’

02 mei 2024 Leestijd ± 3minuten
Agelo Ooms

Iedere adviseur kent het: een advies dat ze het meest is bijgebleven. Zelf na vele jaren en talloze klanten, blijft dat ene advies helder op het netvlies. Deze keer vertelt Angelo Ooms, eigenaar van Huiskamer Hypotheken in Breda, over een case waarbij een echtpaar toch hun hypotheek kon oversluiten. Daarmee werd een grote verbouwing mogelijk gemaakt. 

“De man is 66, werkt al heel lang bij een lederwarenfabrikant en gaat binnenkort met pensioen. Zijn vrouw is 51 en is werkzaam bij fastfoodketen McDonald’s. Ze wonen al twintig jaar in een tussenwoning. Ze hadden ooit een hypotheek afgesloten bij DSB, de voormalige bank van Dirk Scheringa. Na het faillissement van DSB is de hypotheek via-via beland bij de firma Finqus. Maar Finqus doet geen uitbreiding van financiering meer.” 

“Het echtpaar wilde heel graag hun woning verbouwen en verduurzamen. Daarvoor wilden zij hun hypotheek laten oversluiten. Maar een andere adviseur vertelde hen dat ze maar 10.000 euro extra konden lenen. Na een gesprek van slechts een kwartier stonden ze weer buiten.” 

Flinke verbouwing 

“Via een lead-generator kwamen ze bij mij terecht. Na een goed gesprek bij de klant thuis dat anderhalf uur duurde, kwam ik tot de conclusie dat er echt wel meer mogelijk moest zijn. Vijf weken later hebben ze een nieuwe hypotheek gekregen bij Woonnu. Die was 70.000 euro hoger dan de vorige. Met dit bedrag kunnen zij de woning verduurzamen en nog een flinke verbouwing doen.” 

“De vorige adviseur heeft duidelijk niet goed op de details van de aanvraag ingezoomd. Ik heb dat wel gedaan en heb de tijd genomen om goed naar hun verhaal te luisteren. De situatie is op het eerste gezicht niet eenvoudig, omdat de echtgenoot al snel met pensioen gaat en zijn vrouw een onregelmatig loon verdient bij McDonald’s. Ze maakt ook vaak overuren. Een wat gecompliceerdere situatie dan bij iemand die een vast loon op zijn salarisstrook heeft staan. Maar als adviseur moet je je daardoor niet laten afschrikken en naar mogelijkheden blijven kijken. Dat is in dit geval gelukt.” 

Rustig om tafel zitten 

“Wat ik mijn collega-adviseurs wil meegeven, is: ga rustig met een klant om tafel zitten en ga open het gesprek aan. Laat de klant uitgebreid zijn verhaal doen. Dat kost misschien een half uur meer, maar dat is het waard. Hoe meer informatie je hebt, hoe meer mogelijkheden je krijgt om de situatie goed in te schatten. Ik probeer altijd een rustige, huiskamerachtige sfeer te scheppen, waarin de klant volop de gelegenheid krijgt om zijn verhaal te doen. Een wat andere sfeer dan bij de grote banken en zo wordt er een bepaalde band met de klant opgebouwd.” 

“Het echtpaar was in dit geval heel blij dat het oversluiten uiteindelijk is gelukt. Meneer werkte al veertig jaar bij een lederwarenfabrikant. Hij liet merken dat hij mijn nylontasje maar niets vond. Als bedankje voor mijn inzet kreeg ik van hem een heel mooie, leren laptoptas. Een prachtig gebaar.” 


Lees ook
Van Lunen: ‘Ongenuanceerde AFM-procedure’ om aflossingsvrije hypotheek aan te pakken

Van Lunen: ‘Ongenuanceerde AFM-procedure’ om aflossingsvrije hypotheek aan te pakken

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft de afgelopen jaren geldverstrekkers aangemoedigd om het aantal aflossingsvrije hypotheken terug te dringen. Zo moet worden voorkomen dat huishoudens met een (deels) aflossingsvrije hypotheek betalingsproblemen krijgen. De gevolgde procedure is niet bij iedere adviseur in goede aarde gevallen. “Het is op een ongenuanceerde manier gegaan”, meent adviseur Jeroen van Lunen.

‘Starters zoeken naar nieuwe samenlevingsvormen om maar iets te kunnen kopen’

‘Starters zoeken naar nieuwe samenlevingsvormen om maar iets te kunnen kopen’

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Marjon Geertsma van de Hypotheek Academie over het recordaantal starters dat een hypotheek heeft aangevraagd, de uitspraak van De Nederlandse Bank en het beschermen van je woning tegen noodweer.  

Wet betaalbare huur aangenomen: ‘Ook beleggers tegemoetkomen’

Wet betaalbare huur aangenomen: ‘Ook beleggers tegemoetkomen’

Elke week bespreken we het belangrijkste nieuws uit de hypotheeksector met een adviseur. Deze week hebben we het met Romany Staring van Visie op Hypotheken & Verzekeringen over de huurwet en het eigenwoningforfait.   

Rente is relatief laag, toch wil klant kort vastzetten – tegen het hypotheekadvies in
Column

Rente is relatief laag, toch wil klant kort vastzetten – tegen het hypotheekadvies in

De afgelopen jaren werden er massaal lange rentevasteperiodes afgesloten. Dat was heel logisch, want de rente was historisch laag en op die manier konden klanten jarenlang hun renterisico afdekken. De gemiddelde rentevasteperiode zat boven de 20 jaar. 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl.

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.