Consumenten kunnen nu al enige tijd gebruik maken van het door een robot gegeven online hypotheekadvies van Independer. Uit eigen onderzoek van Independer blijkt dat consumenten die dit roboadvies gebruiken, opvallend vaker kiezen voor een hypotheek met een looptijd van 15 jaar dan consumenten die advies krijgen van een menselijke raadgever. Het digitale vergelijkings- en adviesplatform gelooft dat de robotadviseur duidelijker en objectiever is dan de meeste menselijke hypotheekadviseurs.
Uit een analyse door Independer van het hypotheekadvies zoals dat momenteel op hun site wordt aangeboden, blijkt dat een derde van de roboadvies-klanten voor een hypotheek met een looptijd van 15 jaar kiest. Dat is opvallend, want vergeleken met de data van het Hypotheken Data Netwerk (HDN) is dat veel vaker dan gewone klanten doen: niet meer dan 5% van de hypotheken die tegenwoordig wordt afgesloten, heeft een looptijd van 15 jaar.
Independer gelooft dat de menselijke hypotheekadviseur de klanten, die denken aan een rentevasteperiode van 15 jaar, richting een looptijd van 20 jaar adviseert. Klanten die neigen naar een looptijd van 10 jaar, worden niet door de menselijke adviseur beïnvloed, denkt Independer. Volgens de vergelijkingssite blijkt uit hun analyse namelijk dat consumenten die menselijk advies krijgen, even vaak voor 10 jaar kiezen als consumenten die het roboadvies gebuiken.
Roboadvies is een verzameling van kennis en kunde
Independer is nog volop bezig met het ontwikkelen van hun advisering per robot voor hypotheken. Het adviestraject dat nu online gebuikt kan worden, is alleen toegankelijk voor starters op de woningmarkt die een bestaande woning kopen. Gekozen is voor een groep jonger dan 37 jaar: de kans is dan groter dat dit mensen zijn die hun eerste huis kopen en die in een eenvoudige financiële situatie zitten. Het advies voor deze groep kopers is redelijk recht-toe-recht-aan waardoor het gemakkelijker te vatten is in een algoritme.
Vanaf het begin is Independer ervan overtuigd geweest dat geautomatiseerd hypotheekadvies een verbetering is voor de markt. Volgens Coen de Ruiter, die nog net tot 1 maart directeur is, is het niet alleen goedkoper en sneller, maar ook objectiever en duidelijker. Dat komt omdat het geautomatiseerde adviestraject een verzameling is van de kennis en kunde van vele hypotheekadviseurs tezamen. Het algoritme is samengesteld op basis van de input van meer dan 100 hypotheekadviseurs.
AFM: Geautomatiseerd advies is consistent
Independer staat niet alleen in dat idee. Ook de AFM gaat ervan uit dat een door een robot gegenereerd advies een verbetering is. In een rapport uit maart 2018 geeft de AFM al aan dat: ‘geautomatiseerd advies zowel de toegankelijkheid als de kwaliteit van het advies kan vergroten.’ Met toegankelijkheid bedoelt de AFM niet alleen dat er vanuit de luie stoel thuis een hypotheek aangevraagd kan worden, maar ook dat het minder kosten met zich meebrengt. En de AFM benadrukt dat het advies beter wordt door de snellere informatieverwerking van onder meer nieuwe producten in het algoritme. Bovendien zal een goed geprogrammeerd algoritme altijd consistente adviezen geven.
Empathische adviseur blijft belangrijk
Het roboadviestraject van Independer is echter nog maar voor een deel geautomatiseerd. Alleen de hypotheekvorm en de rentevaste periode wordt de klant via een chatsysteem geadviseerd. Inmiddels wordt er ook een automatisch advies voor de geldverstrekker uitgebracht. Maar daarna bespreekt een menselijke adviseur het advies altijd met de klant. De vraag is zelfs of het ooit zover komt dat een hypotheekaanvraag geheel geautomatiseerd zal worden: de aankoop van een huis is immers niet vergelijkbaar met het afsluiten van bijvoorbeeld een autoverzekering. Voor de meeste mensen is het de grootste uitgave van hun leven waarbij een empathische, echt levende adviseur voor de meesten toch erg belangrijk blijft.
Ondertussen gaat Independer door met het verder ontwikkelen van hun hypotheekadvies-robot. Dit jaar moet het advies ook toegankelijk worden voor doorstromers en kopers van nieuwbouw. Bovendien wordt het traject uitgebreid met de overlijdensrisico- en de arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ook wordt Ockto hieraan toegevoegd, de app waarmee klanten zelf de benodigde documenten via verschillende online bronnen kunnen verzamelen.