Over de week van 8 november praten we met Romany Staring van Hypotheek Visie Vianen en Dennis van Lieshout van Freek Hypotheken Eindhoven.
Hypotheekverstrekkers kunnen studieschulden op gaan vragen bij DUO, maar hebben hier toestemming van de klant voor nodig. Bij de Hypotheker wordt dit een vereiste. Hoe kijken jullie tegen deze ontwikkeling aan?
Romany: “Het is een goede ontwikkeling dat een studieschuld op te vragen is bij DUO, omdat het dan niet meer verzwegen kan worden. Wel ben ik een voorstander om de maandlast van een studieschuld deels mee te nemen. Het is tenslotte een investering voor de toekomst geweest.
Dennis: “Ze vinden het heel oneerlijk, omdat vroeger tegen hen is gezegd dat het niet meegerekend zou worden. Daarom zijn er veel mensen bereid om te jokken, omdat die studieschuld hun droomhuis in de weg staat. Maar mensen zijn wettelijk verplicht om de studieschuld op te geven. Er is geen discussie. Het is alleen dat verstrekkers vooralsnog zijn overgeleverd aan de eerlijkheid van de klant.”
Minister Kasja Ollongren wil dat makelaars gaan werken met een biedlogboek. Denken jullie dat het koopproces zo eerlijker en transparanter wordt?
Dennis: “Nu nemen mensen met een bod het zekere voor het onzekere, omdat je niet weet wat de concurrentie doet. In dat opzicht zou het een maatregel zijn die prijsopdrijving afremt. Het krijgt iets meer het karakter van een veiling. Maar wordt het dan beter voor mensen met een kleine portemonnee? Ik vrees van niet.”
Romany: “Wat maakt het voor een verschil? Uiteindelijk moet je toch een beetje geluk hebben en nooit meer bieden dan dat je een woning waard vindt. Bovendien zullen de kleinere partijen aan het kortste eind blijven trekken, omdat de ander blijft bieden tot jij afhaakt. Gaat transparantie daar de oplossing voor zijn?”
Vijftien gemeenten beginnen met een proef om mensen met hypotheekschulden sneller te helpen door gegevens uit te wisselen. Een goed initiatief of een schending van privacy?
Romany: “Het lijkt mij niet verstandig. Een geldverstrekker kan beter bij achterstand het gesprek aangaan met de klant en dan in overleg het vervolg bepalen. Op die manier behoudt de klant de regie en zijn waarde. Je kan wel aangeven dat, wanneer de situatie op langere termijn niet verbetert of juist verslechtert, je alsnog de gemeente inschakelt.”
Dennis: “Ik zie geen rol voor de lokale overheid. Waarom zouden zij er zich mee moeten bemoeien? Het klinkt wel aardig en als een charmeoffensief, maar de geldgever en -nemer moeten gewoon zelf met elkaar in gesprek gaan.”