Van loondienst naar franchise: 'Bij de bank was weinig ruimte voor creativiteit'

13 augustus 2024 Leestijd ± 3minuten
Van loondienst naar franchise: 'Bij de bank was weinig ruimte voor creativiteit'

Het gebrek aan nieuwe franchisenemers zorgt voor problemen bij adviesketens. Zij krijgen nauwelijks jonge ondernemers geïnteresseerd in het hypotheekvak. Gelukkig zijn er wél een paar uitzonderingen. Axel Meijer en Rick Slooten bijvoorbeeld. Als relatief nieuwe franchisenemers timmeren ze onder de vlag van Van Bruggen Adviesgroep hard aan de weg. 

Na een tijdje gewerkt te hebben in private banking, vermogensadvies en hypotheekadvies bij een Nederlandse grootbank besloten Axel Meijer en Rick Slooten dat het tijd was voor een nieuwe uitdaging. Ondernemen wilden ze altijd al, maar waar begin je? En wanneer is het juiste moment? Samen met Tom Vlaar, een collega die dezelfde ambities had, besloten ze de sprong in het diepe te wagen. De drie mannen kwamen in gesprek met Van Bruggen Adviesgroep en kregen de mogelijkheid om een vestiging in Alkmaar over te nemen.  

Ondernemerschap voor kersverse vaders 

“Wij waren alle drie net vader geworden; een periode waarin je juist vastigheid ambieert. Het ondernemerschap kriebelde ook, en met z’n drieën durfden we het wel aan", aldus Meijer. Vlak nadat de mannen de knoop hadden doorgehakt om de vestiging over te nemen in Alkmaar, werden zij - net zoals de rest van Nederland - geconfronteerd met de pandemie. “We kregen de financiering echt op het nippertje rond. Inmiddels runnen we één van de grootste franchisekantoren van VBA en hebben we recent zelfs een tweede kantoor mogen openen in Haarlem.” 

De dertigers zijn blij dat zij destijds de stap hebben gezet. Meijer: “Er was weinig ruimte voor creativiteit bij de bank: alles werd voor je uitgedacht. Ik wilde meer zelf ondernemen en meer vrijheid in mijn werk. Dat kan nu. We missen de structuur van onze oude werkgever niet, juist omdat VBA naast ons staat en niet boven ons hangt. Dit geeft ondersteuning, met tegelijkertijd een enorme flexibiliteit.” Slooten vult aan: "In het begin was ik van plan om een eigen business te starten, maar het is voor mij echt de juiste keuze geweest om als franchisenemer aan de slag te gaan. Afdragen als franchise valt in realiteit ontzettend mee, en ik voel mij hier ook echt ondernemer", stelt Slooten. 

Persoonlijk contact 

Voor Slooten speelt, naast het ondernemerschap, het persoonlijke contact met de klanten een grote rol in het werkgeluk als franchisenemers. “Je leeft echt mee met de klanten. Het is leuk om betrokken te zijn als adviseur bij het kopen van een huis", stelt Slooten. Meijer: “Vroeger moest ik in mijn werk veel overdragen aan collega's, terwijl ik dan juist een goede band had met de klant. Daar baalde ik altijd van: het liefst wil je zelf het werk voortzetten, om diegene waar je goed contact mee hebt gehad verder te helpen."  

Ondanks dat de ondernemers zelf zo enthousiast zijn over de hypotheekbranche, merken zij dat de jongere generatie minder geïnteresseerd lijkt in dit vak. “Nieuw personeel vinden is ontzettend lastig. De vergrijzing in de sector is een grote factor. Veel ervaren medewerkers gaan met pensioen en er is onvoldoende nieuwe instroom om dit op te vangen", stelt Slooten, die een recruiter in de arm heeft genomen om nieuw talent te werven. "De sector mag dan wel vergrijzen, maar met de juiste mindset en aanpak is er nog genoeg potentie voor de toekomst.” 

Nieuwsbrief

Als eerste de achtergronden bij het hypotheeknieuws lezen? Benieuwd naar opinies uit de markt? Een voorsprong nemen op je kennistest-tegenstanders? Meld je aan voor de nieuwsbrief en je mist nooit meer iets op www.kop-munt.nl

 

Om u beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Als u verder gaat op onze website gaan we ervan uit dat u dat goed vindt. Meer weten? Lees dan de privacy policy.