Ik kijk iedere keer met verbazing naar Help, mijn man is klusser!. Daarin zien we mensen die al jaren buiten moeten douchen omdat manlief al die tijd met de verbouwing van de badkamer bezig is, maar nog geen meter verder is gekomen. Kortom, zo moet het niet. Daar kan je als adviseur een belangrijke rol spelen. De klant meenemen in de verbouwplannen en wijzen op de risico’s.
Allereerst is een klant zich vaak minder bewust van de vraag of de verbouwing daadwerkelijk waarde toevoegt. Een nieuwe keuken of badkamer kan wel 30.000 euro kosten, maar het blijft een kwestie van smaak. Daarom voegt een dergelijke verbouwing maar beperkt waarde toe. Daarentegen is een verruiming van een huis, bijvoorbeeld een aanbouw of extra slaapkamer daadwerkelijk waardetoevoegend. Ook een verhoging van het energielabel vergroot de waarde van de woning. Om inzicht te krijgen in de waardevermeerdering van een geplande verbouwing kan de klant natuurlijk advies vragen bij een taxateur. Maar vaak weet de adviseur ook wat interessant is en wat niet.
Ten tweede is het belangrijk dat de klant bewust is van het budget en vooral in control blijft over het budget. Niets is zo erg als platzak zijn, terwijl de verbouwing nog niet af is. Of een verbouwing die duurder uitvalt dan begroot. Het klinkt misschien als een open deur, maar we zien op televisie dit soort voorbeelden regelmatig voorkomen. Het is een valkuil van de mens om kosten lager in te schatten dan realistisch is of geen rekening te houden met tegenvallers als het weer, ziekte van een aannemer of onaangename verrassingen. Voor de adviseur ligt daar een kans door de klant van dit soort valkuilen bewust te maken en door hem op verschillende mogelijkheden te wijzen.
Tot slot is er de vraag voor de huiseigenaar die wil verbouwen: doe je het zelf of besteed je het uit? Vaak wordt er te gemakkelijk gedacht over een verbouwing. Dat kan tot grote problemen lijden, zowel financieel als psychisch. Natuurlijk zijn er mensen die prima zelf kunnen verbouwen, maar ik denk dat die in de minderheid zijn. Daarom kan een aannemer vaak de oplossing zijn, hoewel die ook niet altijd makkelijk te managen is.
De Consumentenbond heeft een aantal adviezen voor het vinden van een aannemer op een rij gezet. Adviseer je klant bijvoorbeeld om een aannemer in de arm te nemen die is aangesloten bij een branchevereniging. Hierdoor heeft hij garanties in geval van geschillen of faillissement van de aannemer. Het inhuren van losse freelancers is doorgaans niet aan te raden. Voor hij het weet heeft de huiseigenaar de verkeerde persoon gekozen en wordt de keuken schots en scheef gestuukt. Want ook voor verbouwen geldt: if you pay peanuts, you get monkeys.