Figlo biedt al sinds haar oprichting in 1996 (destijds onder de naam Infa) financieel adviesapplicaties in de meest brede zin van het woord aan. In 2010 werd de Figlo Advisor geïntroduceerd. Deze volledige cloud based applicatie kan zowel voor financiële planning als voor hypotheekadvies gebruikt worden. In 2017 is er toch weer voor een specifieke voorkant voor hypotheekadviseurs gekozen. “Een manier om deze specifieke groep adviseurs nog beter van dienst te zijn”, aldus Marcel Slokkers, Product Director EMEA van Figlo, dat in 2014 werd overgenomen door het Amerikaanse Advicent Solutions.
Ook onder Amerikaanse vleugels blijft Figlo zich focussen op datgene waar het bedrijf sterk in is: het bieden van inzicht in de financiële situatie. “Het kunnen doorrekenen van scenario’s is en blijft onze kracht, dat blijven we ook doen met de nieuwe versie van Figlo Hypotheken”, plaatst Slokkers de nieuwste release binnen de bedrijfsfilosofie. In deze versie zijn verschillende zaken verbeterd. “De meest interessante wijziging is het feit dat alle scenario’s direct op één pagina doorberekend worden en daardoor sneller inzichtelijk worden voor de hypotheekadviseur.”
Bepaalde life events, zoals overlijden, arbeidsongeschiktheid of pensionering, kunnen de financiële zelfredzaamheid van hypotheekbezitters immers flink aantasten. Slokkers: “De nieuwste Figlo Hypotheken toont daarom voor al deze scenario’s direct de LTI (Loan-To-Income, red.), als indicatie voor de betaalbaarheid.” Ook wordt het eventuele extra inkomen dat nodig is direct getoond. “De hypotheekadviseur ziet op deze manier meteen hoeveel de klant tekortkomt om aan diens hypotheekverplichtingen te kunnen blijven voldoen.”
Vertrekpunt
Naast het snelle inzicht in de risico’s, is de berekening van het extra benodigde inkomen een voornaam aspect van de nieuwste uitgave. Slokkers: “Hierover hebben we wel contact met de Autoriteit Financiële Markten (AFM, red.) gehad, want dankzij, of misschien ondanks, onze nauwkeurige berekeningen, is het de adviseur die uiteindelijk achter de knoppen zit. Het is dus geen robo-advies, maar omdat de hypotheekadviseur zelf nog maar weinig gegevens hoeft in te voeren, besloten we allereerst hierover met de AFM in gesprek te gaan.”
Met als conclusie dat het resultaat van de risico-inventarisatie meer als een goede start voor het klantgesprek kan dienen. Slokkers: “Je weet immers niet of alle informatie volledig is.” Vandaar dat de hypotheekadviseur in de nieuwe Figlo Hypotheken in staat is om eenvoudig de gegevens en uitgangspunten aan te passen, wanneer diegene denkt dat de opgehaalde data niet helemaal klopt.”
Stroomlijnen
Met de nieuwe versie hoopt Figlo de gebaande adviespaden vanuit de hypotheekadviseur richting de klant verder te stroomlijnen. Slokkers: “Het inventariseren van de benodigde gegevens is één van de meest tijdrovende werkzaamheden van hypotheekadviseurs. Door het nieuwe LTI-overzicht en ons systeem met andere systemen te koppelen, hopen we dat dit inventariseren een stuk eenvoudiger gaat, waardoor de adviseur minder lang bezig is.” Waar de klant op zijn beurt weer van profiteert, doordat het advies beter aansluit bij de persoonlijke situatie.