Er is een groot te tekort aan eengezinswoningen, terwijl veel senioren van wie de kinderen allang uit huis zijn nog zo’n woning hebben. Als zij verleid zouden kunnen worden om hun woning te verkopen, zou er plaats komen voor meer jonge gezinnen. De vraag is alleen hoe?
Woonz.nl legt de verbinding tussen senioren en het aanbod aan woningen voor deze doelgroep. Het online platform begon met het bij elkaar brengen van het aanbod van verzorgings- en bejaardentehuizen. Inmiddels biedt het ook aanvullende informatie over bijvoorbeeld zorg en woningaanpassing. Oprichter en directeur Annemiek Schut geeft haar visie op de huisvesting van senioren.
Wat doet Woonz.nl precies?
“Wij zijn een soort Funda voor als je ouder wordt, een keuzeplatform om fijn te blijven wonen op latere leeftijd. We zijn vijf jaar online en werken landelijk. Wat we eigenlijk willen bereiken met het platform is dat mensen anticiperen op de toekomst in plaats van dat ze de nood zo hoog laten worden dat iemand anders moet ingrijpen.”
Mensen moeten op tijd nadenken hoe ze gaan wonen?
“Ja, want als je te lang wacht, kan het zijn dat je noodgedwongen uit je woning moet en en dan zijn de mogelijkheden vaak beperkt. Als je het zelf regelt is er veel meer mogelijk. Doordat de overheid zich heeft teruggetrokken is er ook veel meer diversiteit aan het ontstaan in het aanbod. Er worden bijvoorbeeld steeds meer diensten ontwikkeld die mensen helpen om zelfstandig te blijven wonen, daar zie ik goede voorbeelden van voorbijkomen. Steeds meer zorgorganisaties ontwikkelen woongebouwen waar je zelfstandig kan wonen zonder zorg en op termijn zorg kan gebruiken als het nodig is. Het aanbod is alleen nog wel superontoegankelijk. Mensen weten niet waar ze het kunnen vinden en wat er is.”
Waar komt dat door?
“Elke aanbieder richt zich heel erg op zijn eigen wijkje, want van oorsprong denkt iedereen dat senioren in hun eigen wijk willen blijven wonen. Dat is helemaal niet waar. Wij zien dat 30 procent over de grenzen van de eigen provincie zoekt. Zeker babyboomers zijn veel meer gewend om te verhuizen. Misschien willen mensen dichter bij de kinderen gaan wonen, of willen ze van een dorp naar de stad, of juist andersom.”
Wat zoekt de huidige generatie senioren nog meer?
“Het is een doelgroep met een heel eigen emotie. Vanuit het perspectief van de makelaar is het aantal vierkante meters altijd heel belangrijk, maar in deze levensfase spelen andere punten, zoals veiligheid, gezelligheid, en de bereikbaarheid van zorg.”
Het aanbod is er, hoe kunnen senioren over de drempel worden geholpen?
“Het bundelen van het aanbod is het allerbelangrijkste. Dat is wat wij doen. Het tweede is om mensen te helpen hun persoonlijke situatie op een rij te zetten en scenario’s te maken. Het derde is om realistische verhalen te delen hoe het is als je ouder wordt en anders gaat wonen. Je kan mensen met goede voorbeelden helpen in de praktische afweging. Laat zien hoe anderen het al gedaan hebben, dat is ook superbelangrijk.”