Fiverr is een platform waar ondernemers freelance diensten kunnen inhuren. De site werd elf jaar geleden opgericht door Micha Kaufman, omdat hij zelf geen goede freelancer kon vinden. Peggy hielp Micha mee om de site te laten groeien en was mede verantwoordelijk voor de beursgang in 2019. De beurskoers vertienvoudigde sinds die tijd. “Ondernemers wereldwijd moesten plots de omschakeling van offline naar online maken, daar hebben freelancers van Fiverr bij kunnen helpen”, vertelt De Lange.
Ook hypotheekadviseurs moeten zich steeds duidelijk online manifesteren. Maar hoe pak je dat aan? De komende tijd hebben we op Kop-Munt daar extra aandacht voor. We beginnen bij de basis, wat moet je doen als je online sterker wil staan? Peggy deelt het volgende stappenplan met ons.
Stap 1: Bepaal je doel
De eerste stap naar een succesvolle promoties is om te weten wat je wil bereiken met de inspanningen. “Dit kan bijvoorbeeld zijn om bepaalde groepen klanten te informeren over speciale producten (zoals een hypotheek voor senioren) of diensten (een financiële scan)”, vertelt De Lange. Ook kan je de vraag naar je producten of diensten te vergroten met promoties als kortingsbonnen, prijsvragen, of weggeefacties. “Zo creëer je buzz en opwinding rondom je adviespraktijk. Iedere ondernemer heeft andere beweegredenen om online zijn of haar bedrijf te promoten. Het belangrijkste is dat jij weet waarom.”
Stap 2: Analyseer je bedrijf
Breng in beeld hoe je bedrijf ervoor staat. De beste manier om dit te doen, is door een zogeheten SWOT-analyse uit te voeren, een veelgebruikte techniek om vier belangrijke aspecten van jouw winkel te beoordelen: sterke punten, zwakke punten, kansen en bedreigingen.
De sterke en zwakke punten verwijzen naar de interne factoren van jouw kantoor. “Om je sterke punten te vinden, stel je jezelf de vraag: wat doe je goed? wat zien anderen als jouw sterke punten? Je zwakke punten vind je door te kijken naar wat je kan verbeteren, en wat andere als jouw zwakte zien.”
De kansen en bedreigingen hebben daarentegen betrekking op externe factoren, zoals factoren die voortkomen uit jouw concurrentie, de markt of sector. “Stel jezelf de vraag voor welke kansen je openstaat, van welke trends je kan profiteren en hoe je jouw eerder genoemde sterke punten in kansen kan omzetten. De bedreigingen vind je door te kijken naar wat jouw concurrentie beter doet en welke ontwikkelingen slecht zijn voor je bedrijf”, adviseert De Lange.
Stap 3: Bepaal de marketingdoelen
Om je marketingdoelen te bepalen kan je jezelf een aantal vragen stellen: Wat wil ik bereiken? Hoe kan dit doel worden bereikt? Is de timing goed? Hoe lang duurt het om de gewenste resultaten te bereiken? De Lange: “Door jezelf dit soort vragen te stellen kom je bij een realistisch, haalbaar en relevant doel. Bovendien heb je dan een duidelijk beeld voor ogen hebt waar je naartoe wil.”
Stap 4: Check de concurrentie
“Bekijk goed wat concurrerende adviseurs doen voordat je begint”, zegt De Lange. Je ziet daardoor wat al succesvol is geweest en wat je daarvan kan leren. Bovendien kom je erachter wat de sterke en zwakke punten van jouw winkel zijn in vergelijking met de concurrentie. Stel jezelf de volgende vragen: Wat voor inspanning doen mijn concurrenten? Gebruiken ze betaalde advertenties? Zo ja, op welke websites of sociale mediaplatforms adverteren ze? Gebruiken ze betaalde advertenties? Zo ja, op welke websites of sociale mediaplatforms adverteren ze?
Stap 5: Breng je doelgroep goed in beeld
Als je niet precies weet bij wie je jouw adviespraktijk moet promoten, zullen de inspanningen niet zo doelgericht zijn. Dat kan leiden tot een campagne zonder resultaat. “Hoe duidelijker je bent over jouw doelgroep, hoe succesvoller je zal zijn in het begrijpen hoe en waar je jouw potentiële klanten het beste kan bereiken”, weet De Lange. Oversluiters hebben een andere leeftijd dan starters, senioren hebben andere beweegredenen om te verhuizen dan dertigers. Bedenk goed op welke groepen je je richt en waar je hen kan vinden.
Stap 6: Schakel een expert in
Zodra je duidelijk jouw doelen hebt opgesteld voor het online promoten van jouw praktijk, wordt het een stuk eenvoudiger om een specialist op het gebied van digitale marketing te raadplegen om erachter te komen wanneer, waar en hoe deze doelen kunnen worden bereikt. “Zo’n expert zal je adviseren over welke promotiemethoden niet alleen het meest betaalbaar zijn, maar ook jouw doelen bereiken en in de kortst mogelijke tijd de hoogste inkomsten opleveren”, legt De Lange uit. “Ze creëren niet alleen de meest effectieve online marketingstrategie in relatie tot de specifieke doelen van jouw bedrijf, maar houden daarbij ook rekening met belangrijke factoren zoals het budget dat je wil spenderen.”
Stap 7: Start een blog
Zorg ervoor dat je een goed ontworpen, professionele website hebt om potentiële klanten naar toe te leiden, en zorg daarnaast voor een blog vol nuttige berichten om ze te laten blijven hangen. “Bedrijven die bloggen, ontvangen 55% meer website bezoekers dan bedrijven die dat niet doen”, weet De Lange. “Blogs bieden jouw doelgroep nuttige inhoud en helpen jouw website hoger in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen. Zo vinden oude en nieuwe klanten je sneller.”
Stap 8: Maak gebruik van de kracht van sociale media
55% van de consumenten doet onderzoek via sociale media voordat ze geld uitgeven, dus je wil er zeker van zijn dat jouw bedrijf wordt gepromoot op platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram. “Breng in beeld op welke platforms de doelgroepen die je wil bereiken het meest actief zijn en zorg dat je zichtbaar wordt op die platforms”, aldus De Lange.
Stap 9: Analyseer
De laatste stap is het controleren en analyseren van de resultaten van je inspanningen. Is het succesvol geweest? Zijn de doelstellingen bereikt? Wat ging goed en wat kan beter? Zo zorg je dat de volgende campagne nóg succesvoller is.